Legacy Leeuwarden CH2018 verwaarloosd: Merk Fryslân en CH niet op beurzen
UTRECHT (NL) – Dankzij de VVV van Ameland is het bureau voor toerisme Friesland Holland present op de Fiets- en Wandelbeurs in Utrecht. Die begint morgen, vrijdag 1 maart 2019, en duurt tot en met zondag.
VVV Ameland-directeur Cinto Prosperi maakt in zijn stand in hal 3 ruimte voor de nieuwe 260 pagina’s tellende reisgids van Friesland Holland, waarin het bij fietsers en wandelaars populaire Waddeneiland natuurlijk royaal vertegenwoordigd is, én voor een speciale bijlage over de Elfstedenroute.
Legacy 2018
Journalist Koen Pennewaard meldde vorige week in de Leeuwarder Courant dat het marketingbureau Merk Fryslân, dat volledig gesubsidieerd wordt door de provincie, niet deelneemt aan topbeurzen als de Vakantiebeurs in Utrecht, Boot in Düsseldorf, Boot Holland in Leeuwarden en de Fiets- en Wandelbeurs in Utrecht. Dat betekent dus dat er niet geïnvesteerd wordt in het profijt halen uit de tientallen miljoenen kostende bekendheid die Friesland verwierf met Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018 op plekken waar nieuwsgierigen juist de provincie Fryslân verwachten.
Friesland Holland-directeur Albert Hendriks: “De organisatie profileert zichzelf als geweldig en zeer voldaan, maar lijkt niet te beseffen dat je juist na 2018 het rendement uit de gedane investeringen moet halen. Beurzen duur? Ja, hartstikke duur als de provincie ieder jaar na een beursdeelname de stand in de shredder flikkert. Over duur en duurzaam gesproken: de stand van VVV Ameland met de vuurtoren kom ik al 25 jaar op beurzen tegen en scoort, met wat actuele aanpassingen, ieder jaar nieuwe toeristen en, minstens zo belangrijk, onderhoudt zo informele contacten met bestaande fans en reisorganisatoren. Zo betaalbaar en duurzaam kan het dus ook. Toevallig staat vandaag, 28 februari 2019, op de voorpagina van de Leeuwarder Courant weer een verhaal over de “legacy”, een Engels woord voor erfenis, de economische nalatenschap van CH2018. Die wordt verwaarloosd door de eigen zeer tevreden marketeers, maar de politiek krijgt de schuld. Zij wensen nog tientallen miljoenen gemeenschapsgeld, van het provinciaal bestuur dus, anders moeten ze straks elders stukken minder comfortabel werk zoeken.”
Ondernemers promoten Friesland
Gelukkig zijn er nog toeristische ondernemingen, jachtbouwers- en verhuurders — en organisaties als VVV Ameland en Congres Bureau Friesland van Jant Van Dijk — die er voor zorgen dat Friesland in het binnen- en buitenland ook na 2018 in the picture is.
Hendriks: “En het is ook heel mooi dat mijn bedrijf, het particuliere Friesland Holland, dankzij de afdeling Economische Zaken van Fryslân, aangevoerd door CDA-gedeputeerde Sander de Rouwe, sinds 2017 financiële steun krijgt om op buitenlandse beurzen toeristisch en zakelijk bezoek aan Friesland en de export van Friese vrijetijds- en streekproducten te bevorderen. Die exportbevorderingssubsidie voor het Friese MKB wordt niet alleen aan mijn onderneming verstrekt, maar aan iedere Friese MKB’er die deelneemt aan een uitgaande handelsmissie of aan een internationale vakbeurs.”
Meer info:
www.fietsenwandelbeurs.nl
www.vvvameland.nl
www.elfstedenexperience.frl
www.congresbureaufriesland.nl
www.fryslan.frl/subsidies/subsidies-regelingen_3217/item/handelsmissie-beursdeelname-2018-2019_463.html
Nieuw bij Friesland Holland, de blauwe gids:
Blader hier in het nieuwe magazine over waterrecreatie in Friesland:
www.frieslandholland.nl/waterland/
Friesland reisgidsen, magazines en routekaarten:
www.frieslandhollandwebshop.nl
Vakantiebestemming Friesland Holland:
www.provinciefriesland.frl
Arrangementen van bureau voor toerisme van Fryslân:
www.frieslandtravel.com
www.frieslandfietsvakanties.com
Gratis abonnement op Fries Nieuws:
Kosteloos abonnement op wekelijkse nieuwsbrief over toerisme, recreatie en evenementen in Friesland: www.friesnieuws.nl/aanmelden-nieuwsbrief