Publicatiedatum: 2 april 2014
Reporter: Albert Hendriks – Friesland Holland Nieuwsdienst – www.friesnieuws.nl
Enorme drukte tijdens e-bike test- en infodagen
Batavus Monaco E-go populairste elektrische fiets
WOLVEGA (NL) – Wat boeide de bezoekers aan de druk bezochte Holland E-bike Show van 27 tot en met 29 maart 2014 in Home Center in Wolvega? De actieradius, het gewicht, het gebruiksgemak, de instap en het uiterlijk van de elektrische fiets. Naar welke merken ging de meeste interesse uit? Batavus (Heerenveen), Sparta (Apeldoorn), Koga (Heerenveen) en Pointer (Boelenslaan).
Een duizendtal zéér geïnteresseerde fietsliefhebbers, vooral 50-plussers, uit een omtrek van 60 km kwam naar de entree van Nederlands grootste woonbelevenis om er elektrofietsen uit te proberen. Op de eerste Holland E-bike Show, georganiseerd door het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland, konden twintig zeer verschillende elektrische fietsen van tien merken uitgebreid getest worden door potentiële kopers.
Willy de Jager, Batavus’ landelijk actieve e-bikepromotor uit Zevenaar, moest na drie dagen Home Center aan de beademing. Drie dagen lang had hij non-stop tien tot twintig mensen om zich heen die zijn humor en kennis van zaken wel vonden passen bij het Friese fietsmerk. |
Kritische consumenten
Zonder uitzondering was iedereen verbaasd over de enorme verschillen tussen de e-bikes, qua frame en aandrijftechniek, maar ook qua prijs. Niet zelden kochten proefrijders een heel andere fiets dan ze aanvankelijk van plan waren. Menigeen bezweek voor betere trapeigenschappen bij uitgeschakelde trapondersteuning en het uiterlijk van een bepaalde fiets. Een sportief actueel design werd door de meesten belangrijk gevonden. Retromodellen zijn niet geliefd bij e-bikers en zo kon het gebeuren dat de witte, fris opgeleukte Giant Twist Go Double Power LDS trendy heel mooi werd gevonden. Maar de e-bike met dubbele accu’s werd veel te zwaar bevonden, technisch niet bij de tijd en viel zodoende af.
Ook Gazelle kreeg het stempel “ouderwets”. Voor het merk, waarvan meerdere modellen klaar stonden voor een proefrit, was de belangstelling bijna nul kommo nul. Iedereen kwam met het verhaal van TV-consumentenprogramma’s waarin forse kritiek werd geuit op de afhandeling van klachten over de elektrotechniek van de fabriek in het Gelderse Dieren. Twee bezoekers aan de show in Home Center meldden dat ze juist zeer content waren over de e-bikes van Gazelle, uitgerekend over de veel bekritiseerde uitvoeringen. In de test van elektrische fietsen van 2013 door de Fietsersbond, de Consumentenbond en de Telegraaf kwam Gazelle ook niet slecht uit de bus, al kreeg het niet de hoogste waardering van vijf sterren. Gazelle lijkt haar reputatie te hebben verknald met slechte accu’s en opladers. Volgens de dealers zijn die problemen nu verleden tijd.
Hoe dan ook, senioren laten zich niets meer wijsmaken door tweewielerhandelaren. Ze willen gebruiksvriendelijke lichtgewicht high-tech fietsen, géén brommers en géén malheur.
Honderden bezoekers maakten buiten, op het winkelpark van Home Center, een testrit. Donderdag 27, vrijdag 28 en zaterdag 29 maart 2014 was het elke dag zonnig. |
Accuperikelen
Aardig wat bezoekers vonden dat ze ooit een kat in de zak gekocht hadden, vooral ten aanzien van het bereik van hun fiets. Een e-bike moet minstens 100 km ondersteuning bieden in de laagste stand, dat is 50 km bij tegenwind in een hogere versnelling, vinden ervaren fietsers. De meeste klaagzangen gingen dan ook over accu’s die in no-time leeg waren. Fietsenhandelaren zouden veel te hoge bereiken opgeven, bij het onrealistische af. Veel gebruikers van een e-bike weten echter niet dat het niet halen van de opgegeven actieradius misschien ook aan hen zelf kan liggen: ’s winters de accu nooit opgeladen, steeds wegrijden in een te hoge versnelling en niet naar een kleiner verzet bij tegenwind of het beklimmen van een heuvel of helling.
Op de show luisterden velen dan ook graag naar ervaringsdeskundigen van het toeristenbureau dat vele merken test e-bikes inzet op de Elfstedenroute. Vakantiegangers doen op de 254 km lange route ervaring op met door hen geselecteerde merken e-bikes uit zogenaamde E-bike Testarrangementen. Op grond van hun eigen persoonlijke bevindingen gaan ze thuis tot de aanschaf over, bij een vakman in de buurt, geheel conform het advies van reisorganisatie Friesland Holland en de ANWB.
Profile Sikke Boonstra uit Wolvega toonde een hele serie nieuwe Sparta’s, een Gazelle en een Koga. | Het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland, was een van de standhouders op de eerste Holland E-bike Show. |
De populairste e-bikes
De Nederlandse fabrikanten Batavus en Sparta stalen de show in Home Center. Zij hadden ook het meest geïnvesteerd in de presentatie van hun nieuwste producten en in een kundige bemanning van de stands. Sparta werd vertegenwoordigd door Profile Sikke Boonstra uit Wolvega. De meest bewonderde fiets was de Batavus Milano E-go met Bosch middenmotor, accu en display van €2.499,-. De meest verkochte echter was de Batavus Monaco E-go (vanaf €1.899,-), gevolgd door de Sparta’s E-motion C3 en C5 (vanaf €1.899,-) en Koga’s van het modeljaar 2013 die met €500,- korting voor €2.500,- een eigenaar kregen. De verkochte fietsen werden — of worden nog — geleverd door de betrokken dealers.
|
|
De populairste E-bike, de Batavus Monaco E-go. Info: www.batavus.nl/elektrische-fietsen/Monaco-E-go-.htm | De Batavus Monaco is ook verkrijgbaar als luxe stads- en toerfiets (€799,-). Dat verklaart dat de e-bike-versie ook licht trapt zónder ondersteuning, belangrijk in het geval de accu leeg is geraakt of als de sensor stuk is die de ondersteuning regelt. Info: www.batavus.nl/stadsfietsen/Monaco.htm |
|
|
Friesland Holland heeft een hele range luxe, vrij dure e-bikes in de verhuur. Enkele hebben typische kuren, zoals deze Trek L300 Navigator. Als de gebruiker de display verwijdert terwijl de fiets nog “aan” staat, sneuvelt de sensor die de trapondersteuning regelt. Dat komt door een te hoge piekspanning, aldus een Trek-technicus. De testrijder kan dan niet meer rekenen op hulp van de elektromotor. Een geluk: de fiets trapt erg licht. | Handgemaakt is ook niet alles. Deze dure Koga e-active test e-bike (aanschafprijs €3.000,-) van Friesland Holland werd geleverd met een bagagedrager die in de fabriek zodanig was gemonteerd dat opladen van de batterij onmogelijk is. Een stang blokkeerde het stopcontact! De batterij presteert vanaf nieuw slecht. |
Gemist
Het publiek miste een aantal testmodellen: de Gazelle Balance Innergy (de e-bike waarmee je zittend altijd met beide voeten aan de grond kunt komen), extra lage instapfietsen van Batavus (Sparta had er wel een), mountainbikes met trapondersteuning (Merida heeft ze) en goede elektrische vouwfietsen (zoals van het Duitse merk Zemo) voor in de auto, caravan of op de boot. Vanwege het succes van de eerste beurs gaat de organisatie de show volgend jaar completeren met diverse bijzondere e-bikes. Deze worden vooral in Duitsland en Azië geproduceerd.
Info: www.ebikeshow.nl
E-bike testarrangementen: http://frieslandtravel.com/nl/fietsen/e-bike-test-arrangementen