Door nieuwe technologieën steeds meer gebruikte — en goedkope! — elektrische fietsen in de winkel
Wolvega (NL) – Elke dag is er nieuws op het gebied van elektrische fietsen. Honderden merken zijn er inmiddels. De van oudsher bekende merken als Gazelle en Batavus zitten minder stevig in het zadel door de opkomst van direct sellers als Stella en aanbiedingen van supermarkten als Lidl en Aldi die stunten met fietsen van rond de duizend euro. De traditionele fietsenmaker heeft niet alleen qua verkoop van nieuwe fietsen veel concurrentie gekregen, ook van webshops, maar eveneens van fietsservicediensten aan huis. Is de rol van de fietsenmaker uitgespeeld?
De zoektocht naar de voor u meest geschikte elektrische fiets moet haast wel beginnen bij de tweewielerspecialist, want hij biedt u de mogelijkheid de e-bike van je keuze in de praktijk uit te proberen. Ideaal zou zijn als u de fiets een paar dagen kunt huren. Veel tweewielerbedrijven verhuren ook e-bikes.
Fietsenzaken hebben tegenwoordig steeds meer gebruikte e-bikes in de aanbieding. Voor relatief weinig geld, tussen de €500 en €1.000, kun je een topfiets kopen, maar vraag wel naar de staat van de accu. Nieuwe accu’s zijn namelijk hartstikke duur: rond de €500. Bedenk ook dat voor- en achterwielmotoren, ook van topmerken, onverwacht stuk kunnen gaan. Meestal is de garantie op nieuwe motoren twee jaar. Als je geen garantie hebt, ben je tussen de €400 en €600 kwijt aan een nieuwe motor.
Gezien de mogelijke onkosten zou u ook een nieuwe elektrische fiets van Lidl of Aldi met middenmotor kunnen kopen voor €1.000. Maar die fiets kunt u niet proberen en weet u dus niet of het een geschikte fiets voor u is. Bovendien komt bij een super- of bouwmarktfiets andere service om de hoek kijken: de mobiele fietsenmaker. De “vaste” fietsenmaker is nog altijd de onverslagen adviseur en reparateur: hij is niet of minder merkgebonden en zes dagen van de week kun je bij hem aankloppen. Ga je puur voor de prijs, tellen zekerheid en snelle kundige service niet, dan maakt het niet uit bij wie of van wie je een e-bike koopt.
Waarop letten bij aankoop?
Er zijn tientallen merken en modellen elektrische fietsen voor alle leeftijden. De verschillen in trapondersteuningstechniek, comfort, veiligheid, degelijkheid en prijs zijn groot. Los van het budget zou u onderstaande checklist kunnen hanteren. Deze is opgesteld door e-biketester en Friesland Holland-directeur Albert Hendriks voor fietsliefhebbers die hoge eisen stellen omdat ze geregeld grote afstanden afleggen. Eisen die voor u niet van toepassing zijn, bijvoorbeeld omdat u nooit verder fietst dan 50 km op een dag of omdat u de e-bike dagelijks maar kort gebruikt als stadsfiets of moederfiets, kunt u overslaan.
Eisen/wensenlijst, samengesteld op basis van ervaringen van gebruikers van toer e-bikes:
– Een lage ruime in- en afstap. Dat is het veiligst. Neem geen herenframe. Er zijn steeds meer fabrikanten die uitsluitend e-bikes met een unisexframe of een damesframe aanbieden;
– Een perfecte vrijloop: fietst als een gewone fiets als je geen ondersteuning wenst of als de accu leeg is;
– Een grote actieradius: minstens 120 km in de eco-stand, 60 km bij flinke tegenwind;
– Lichtlopende gelagerde trappers (de meeste fietsen hebben goedkope, slechte of niet gelagerde pedalen);
– Een kleine stille, op natuurlijke wijze ondersteunende en door minimaal twee sensoren geregelde motor, bij voorkeur voor of middenmotor voor een optimale wegligging. E-bikes met derailleur en een achterwielmotor én met een accu achter én met bagage achter zijn instabieler. Ze hebben de neiging in bochten uit te breken.
– Een laag gewicht: beter hanteerbare fiets, veel minder kans op vallen (veel e-bikes zijn te zwaar om bijvoorbeeld op een fietsendrager te zetten of om over een hoge drempel of ingangsstoep te tillen);
– Waterdichte, solide en stevig gemonteerde bediening bij het linker handvat en goed afleesbare display die niet trilt;
– Een uitneembare 400 Wh of meer Wh accu onder de bagagedrager of op het frame en een kleine lichte degelijke acculader met degelijke stekkers. De accu moet ook in de woon- of hotelkamer op te laden zijn. Oplaadystemen met een stopcontact met dunne pennetjes zijn zeer kwetsbaar. Bij breuk moet vaak een nieuwe accu van ca. €500,- gekocht worden!
– Een onproblematische accu. Sommige typen accu’s moeten continu aan de lader als je de fiets stalt; ze verliezen in een maand tijd bijna alle stroom als je vergeten bent ze op te laden, bijvoorbeeld in de winter.
– Zoveel mogelijk weggewerkte kabels en stekkerverbindingen zodat men hiermee niet ergens achter blijft haken, bijvoorbeeld bij het naast elkaar parkeren en stallen van de fiets;
– Bij voorkeur een hydraulisch remsysteem: veilig remmen onder alle omstandigheden en bij elke snelheid.
– Een snel en gemakkelijk verstelbaar stuur: altijd de juiste zithouding bij elke weersomstandigheid en fysieke conditie. Veel fietsers vinden het prettig onderweg hun zithouding te veranderen, bijvoorbeeld bij sterke tegenwind;
– Hoogwaardige anti-lek-banden: niet goedkoop, maar echt veel minder kans op een lekke band;
– Een verende voorvork (of een veel lichtere, maar minder verende ingebouwde shock absorber) en verend zadelpen ter voorkoming van pijnlijke schokken bij passage van veeroosters en op slecht onderhouden fietspaden;
– Een robuuste parkeerstander met een sterke veer: de fietst moet ook stevig staan met bagage op de drager;
– Een degelijke kettingkast of een minder kwetsbare chainglider. Kettingkasten gaan vaak stuk bij het parkeren van fietsen en bij het plaatsen op fietsendragers;
– Een goed afgeschermd achterlicht. Indien niet goed afgeschermd is het gauw stuk bij parkeren of optillen;
– Een ruime handgreep aan de bagagedrager om de fiets goed op te kunnen tillen;
– Een bagagedrager die geschikt is voor het ophangen van afneembare tassen;
– Leren handvatten. Kunststof handvatten plakken, vooral bij warm weer;
– Een zadel van leer. Gelzadels worden bij warm weer onaangenaam heet;
– Geen elektrische versnelling. Als de accu leeg is, kun je niet meer schakelen en dan kun je dus niet meer gewoon fietsen;